Monday, 27 May 2013

Asam Pedas Melaka Terbaikkk


Assalamualaikum...

Kesempatan bercuti di Melaka baru-2 ini, akak tak lepaskan peluang mencari Asam Pedas yg terfemes di bandar Melaka ini, cari punya cari sampai pening kepala, mulut akak dah naik loya.. apa tidaknya, bandar melaka sekarang ni dah tak macam dulu , kebanyakan jalan dah jadi oneway , kalau sudah terlepas tu, alamak.. nak memusing balik tu bagai dikatalah... dah lah masa tu tengah lapaq gilaaa...
Akhirnya jumpalah jugak kedai tuuu... dekat dengan Balai Polis Bandar Hilir, tepi dengan jalan , kalau tak tengok betui2 memang tak perasan pun, pasai sekali tengok macam kedai cina pulak...

inilah kedainya..

dihidangkan dlm bentuk set..

nasi putih + telur asin

asam pedas ikan parang

sayur pak choi

telur dadar

utk hidangan sampingan beranika jenis kuih muih
macam2 ada..

ayam golek pun ada dijual



Resepi Asam Pedas Melaka Paling Sedap
sumber:http://cutimalaysia.my/asam-pedas-melaka

Bahan-bahan:

3 keping ikan tenggiri (ikan lain pon boleh)

Bahan kisar:-
3 biji bawang merah
10 biji cili kering - dikisar
1/2 inci halia
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
1/4 sudu teh lada hitam
1/2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang putih

Bahan tumis:-
1/2 bawang besar-hiris
1/4 sudu teh biji sawi
1/4 sudu teh halba
2 tangkai daun kari

air asam jawa secukupnya
air secukupnya
1 biji tomato
5 biji kacang bendi
1 serai-diketuk
1/2 bunga kantan atau daun kesum secukupnya
minyak masak
garam dan gula jika suka

Cara-cara:
  • ikan dicuci bersih dan dipotong kecil..
  • panaskan minyak dlm periuk, tumiskan bahan2 penumis tadi sehingga wangi..
  • masukkan bahan2 kisar dan serai , kacau2 sebentar sehingga garing dan pecah minyaknya..boleh ditambah sedikit air..
  • masukkan air asam jawa dan air secukupnya, biarkan mendidih sebentar... kuah tu jgnlah terlalu pekat dan terlalu cair, sedang2 aja..
  • masukkan ikan, bunga kantan, daun kesum,bendi dan tomato..
  • perasa dgn garam dan gula secukupnya...

Tuesday, 21 May 2013

Kambing Masak Korma - Resepi Chef Sabri


Resepi masak korma dari Chef Sabri ini memang sedap sangat, apatah lagi kalau masakan ini  menggunakan daging kambing, akak dah cuba sebelum ini memasak dengan daging lembu dan ayam tapi rasanya sedap tu pada daging kambing lagi dan satu lagi gulai korma ini harus di masak sedikit pekat...
Penambahan kas-kas dlm masakan ini akan memberi sedikit kelainan pada rasanya tapi jangan terlalu banyak cukup hanya sesudu kalau terlebih nanti gulai akan terasa pahit dan penambahan gajus pulak untuk memberi kepekatan pada kuah korma tersebut..

DAGING MASAK KORMAH
PENYEDIAAN: 150 ORANG
MASA: 2 JAM

18 kg Daging Lembu( 1kg di potong 10)
1 LIT Minyak Masak
1 cawan Bawang merah - di cincang
1/2 cawan Halia - di potong mayang
1/2 cawan Bawang putih
3 helai Daun Pandan
200g Daun ketumbar
100g Daun pudina
15 biji Cili hijau
3 kg Serbuk rempah kurma
1kg Serbuk rempak kari daging
250g Serbuk jintan manis
250g Serbuk ketumbar
1 lit Kicap Manis
100g Gula melaka
15 biji Air limau nipis
4 lit Air
5 tin Susu cair
20g Kulit Kayu Manis
10g Buah pelaga
20g Bunga Lawang.
5 g Bunga cengkih
10 kg Ubi kentang - di potong wedges
3 kg Tomato - di potong wedges
1 cawan Garam kasar secukup rasa
4 sdm Serbuk perasa
1 cwn Bawang goreng

* akak guna santan dan yogurt
* akak tambah kas-kas
*akak tambah gajus kisar

Cara:
1. Panaskan periuk masukan minyak, bawang putih, halia, bawang merah, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga,kulit kayu manis dan kacau hingga naik bau.
2. Masukkan daun pandan, daun pudina, cili hijau, daun ketumbar kacau lagi selama 5 minit kemudian masukkan daging dan selama 20 minit dan tutup tudung periuk.
3. Biar daging hingga hampir empuk, kemudian masukkan serbuk rempah ratus dan kacau hingga rata selama 10 minit, kemudian masukkan air sedikit demi sedikit.
4. Masukan ubi kentang, kacau dan biar ia renih selama 2 jam hingga daging empuk.
5. Masukan kicap, air limau nipis, susu cair dan kacau hingga rata.
6. Akhir sekali masukan bahan perasa, bawang goreng dan tomato di potong wedges.



Wednesday, 8 May 2013

Puding Koktail


Alahai... buat puding la pulak, senang saja hendak buat puding ni, budak tadika pun boleh buatkannn...hihihi tapi kalau mood malass sudah datang tuu, orang kedah kata seduit xguna !!!
Kes malas nak update punyai pasai la ni,.pic bulan Feb. ini dah bulan Mei baru nak masuk N3..huhuhuhu rajinlah sangatkannn...

Puding Koktail 
Oleh: Naimah Md Ludin  (BUKU RESEPI)

Bahan-Bahan
1 paket serbuk jelly (250g)
1 liter air
1 cawan susu cair
1 tin buah koktail

cara penyediaan
1)didihkan 1 liter air dalam periuk.
2)bila air dah mendidih masukkan serbuk jelly
3) kacau sebati hingga serbuk jelly larut.
4)padamkan api dan tuangkan susu cair.kacau sebati dan masukkan buah koktail.
5)tuangkan adunan ke dalam acuan.
6)sejukkan dalam peti ais


Thursday, 2 May 2013

Ikan Siakap Kukus Halia

Assalamualaikum..

Resepi sudah lama akak simpan dlm draf, sampai akak terlupa siapa yang empunya  resepi asal yg sedap ini ..akak minta maaf banyak2 yer... resepi ini mudah sangatkan, main campak2 jer tapi bila dah jadi sedap sangat..dalam resepi ini akak tambah air lebih  biar sedikit berkuah..

RESEPI IKAN SIAKAP KUKUS HALIA

1 ekor Ikan Siakap - di bersih
2 sudu makan Halia - di hiris halus
1 sudu makan Bawang merah - di hiris halus
1 sudu kecil Bawang putih - di hiris halus
4 biji Cili Padi - di titik
1 sudu makan Daun ketumbar
2 sudu makan Lobak merah - di hiris halus
2 sudu makan Cendawan shitake - di hiris halus
1 biji Air limau nipis
2 sudu besar Sos Tiram
1 sudu besar Kicap Cair
1 sudu kecil Gula
4 sudu makan Air
* akak tambah 1 keping tauhu- dipotong 4
* akak guna cendawan biasa 

Cara:
1. Bersihkan ikan dan letak ikan di atas pingan bujur.
2. Masukan semua bahan lain mangkuk dan gaul hingga rata.
3. Tuang di atas permukaan ikan dan kukus selama 20-25 minit.
4. Siap untuk di hidang hias dengan daun bawang dan cili merah.


Saturday, 20 April 2013

Ketam Bercili


Assalamualaikum..

Salam pagi minggu yang penuh ceria kepada anda semua,.. pic ini sebenarnya sudah lama berada didalam kamera akak ni,  tapi akak belum ada kesempatan utk diupdate dan diedit kerana sedikit sibuk kebelakangan ini,  sebenarnya sedikit malas..kikiki
Hari ini kita hendak bercerita mengenai ketam pulak , ketam yg akak masak ni namanya ketam nipah, orang kat sini depa panggil ketam batu, pasainya kemungkinan kulit ketam ni yg agak keras macam batu kott.. ada orang cakap ketam ni tak boleh dimakan katanya benda yg dia hidup dua alam ni tak bisa dimakan,..yer kerrr.. tapi akak tak kisahlah,..asalkan namanya ketam , semuanya akak makan..huhuhu
Kebiasaan kalau akak beli ketam , akak suka masak sambal ketam macam nilah, satu lagi akak suka masak gulai ketam tumis darat  campur dengan buah nenas, rasanya manis masam , makan pulak nasi dgn ikan kering goreng,,,daappppnyaa,, tapi tulah budak2 kat rumah ni, kalau gulai2 ni depa kuranglah sikit nak makan  tuuu...

Resepi Ketam Bercili

1 kilo ketam
2 tangkai daun kari
3 sb cili kisar
1 sb cili serbuk
2 sb sos tiram
5 bj bawang merah*
5 bj bawang putih*
2 sb udang kering*
1 bj telor
gula

Cara-cara:
. ketam terlebih dulu dibersihkan, jgn diletak garam tauuu, kemudian digoreng kekuningan,  jangan terlampau garing nanti keras tak sedap...
. panaskan minyak, tumis semua bahan2 yg bertanda * yg terlebih dulu ditumbuk halus, kemudian masukkan daun kari, tumis lagi hingga wangi..
. masukkan cili kisar, cili serbuk dan sedikit air kacau hingga terbik minyaknya..
.  masukkan sos tiram dan gula..garam tu jgn dimasuk dulu, rasa dulu kalau xmasin baru kita bubuh sikit..boleh masukkan sedikit air jika mahu berkuah sedikit..
. boleh masukkan ketam yg digoreng tadi, balik-balikkan hingga rata..
. boleh pecahkan telur ditengah kuali, biar sedikit mengeras baru kacau-kacau lagi sehingga sebati dgn ketam..ok ..siap..



Saturday, 13 April 2013

Udang Goreng Mentega



Assalamualaikum..
Udang Goreng Mentega ini adalah menu malam tadi, pertama kali akak masak resepi ini memang sedapp, mau tak sedap masak pakai udang besar, udang besar ni masak apa pun sedappkan..
Resepi ni akak intai dlm blog2 terhebat dalam alam maya ni, terima kasih kepada tuan punya bolg resepi ini kerana menyumbangkan resepi yg sangat sedapp serta cara2 dan pertua2 yang berguna...


Resepi 1
Udang Goreng Butter/Buttered Prawn
http://aziejaya.blogspot.com/2012/06/udang-goreng-butter.html

Step 1
Sarang Telur
2 biji Kuning Telur
Sesenduk Butter/Margerin
Secawan Minyak masak

Pukul ringan kuning telur.
Panaskan Butter/Margerin bersama minyak. Sebaiknya gunakan senduk bulat. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti.

Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya yang jatuh ke dalam kuali tu halusss jer. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan.

Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan besi untuk toskan minyaknya. Langkah seterusnya kita siapkan pula udangnya.

Step 2
Udang:
12 ekor udang
Sedikit Garam
Sedikit lada sulah
Minyak untuk menggoreng
3 ulas bawang putih - dicincang
6-8 tangkai cili padi - dihiris
5 tangkai daun kari
1/4 cawan susu cair/susu segar
Sedikit Butter/Margerin untuk menumis
Sedikit Serbuk Lada Hitam/Putih - jika suka
Garam secukup rasa

Mula mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantik dan agak keras bila dimakan. Angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.

Panaskan butter/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga garing dan naik bau.

Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar. Masukkan udang yang digoreng tadi, sedikit serbuk lada hitam/putih dan garam secukup rasa. Jangan bubuh banyak sangat garam yer sebab butter atau margarine sudah ada garam.

Setelah semua bahan masak dan mesra, bolehlah dimasukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan sarang telur/floss yang kita buat tadi. Siapp.. Senang kann..



Resepi ke 2
RESEPI UDANG GORENG MENTEGA
http://www.eresepi.com/resepi/resepimasakanmoden/resepi-udang-goreng-mentega/
Bahan-Bahan

· 12 ekor udang saiz besar

· 2 sudu butter

· 3 biji kuning telur

· Sedikit daun kari – letak 2 tangkai

· Sedikit cili padi – letak 5 biji di potong serong

· Serbuk kunyit dan Garam

· Minyak untuk menggoreng

Cara Penyediaan
Lumur udang dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng sehingga masak.
Bila udang hampir masak, masukkan daun kari dan cili padi. Gaul seketika sebelum diangkat. Apabila sudah masak, ketepikan.
Dengan menggunakan minyak yang sama, biarkan minyak di kuali anggaran dalam 1/2 cawan. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair dan minyak betul-betul panas.
Sementara itu, kacau-kacau telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam acuan roti jala. Matikan api apabila minyak betul-betul panas. Dengan menggunakan kedua-dua tangan anda, tangan kiri pegang acuan roti jala (telur kuning), tangan kanan pegang garfu. Tuangkan perlahan-lahan telur sambil tangan kanan mengacau dalam bentuk pusingan. Biarkan ia bertali-tali.
Apabila sudah selesai, angkat telur dan toskan tapis untuk membuang minyak berlebihan. Seterusnya, tos di atas kertas serap minyak (tisu dapur)
Kemudian, campurkan udang dan telur, dan hidangkan.


Friday, 12 April 2013

Macaroni Bakar ala Lasagna

Assalamualaikum..

Sarapan untuk pagi ni, sedap jugak..kebetulan masih banyak sisa kuah spagetti hari tu dalam peti ais, hendak dibuang sayang, jadi pakai la apa yang ada, yang specialnya macaroni ini tidak menggunakan telur..mula tu rasa cam pelik, tapi bila dah jadi sedap sangat, budak2 kat dlm rumah ni pun sukaa..


Macaroni Bakar ala Lasagna

sumber:http://norkhamsiah.blogspot.(Cooking Time)

Bahan A:
Makaroni 500gm
Cheese Mozarella 250gm
Bahan B:
Sos Daging
500 gm daging kisar
1 tin cendawan butang
2-3 tin sos spaghetti Prego (Campbells)
2 labu bawang besar holland ( dadu)
4 ulas bawang putih (cincang)
8 ulas lada merah Thai
2 sb minyak masak
garam
Bahan C:
Sos Cheese
250 gm cheese Cheddar
600ml susu segar
3 sb tpung gandum
4 sb butter
4 sb lada hitam cincang
Langkah-langkah membuat :

Rebus makaroni dengan sedikit minyak hingga empuk. Angkat dan toskan.

Sediakan sos daging. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan besar hingga wangi.

Masukkan sos Preggo dan air. Kalau 3 tin sos , airnya pun 3 tin. Kacau sebati.

Masukkan daging kisar dan masakkan hingga pekat.

Masukkan cendawan, garam dan masakkan lagi hingga pekat. Padamkan api.

Masukkan makaroni tadi dan gaul hingga rata.

Sediakan sos Cheese. Panaskan butter hingga cair. Masukkan tepung dan kacau hingga tepung tidak bergentel.

Masukkan cheese dan kacau hingga likat. Jangan bagi hangus. Kecilkan api.

Masukkan susu segar dan tambah air 300 ml.

Masakkan hingga pekat dan berkilat.

Masukkan lada hitam. Tutup api.

Makaroni yang telah digaul dengan sos daging tadi dimasukkan kedalam caserol dan lapiskan dengan sos cheese. Mulakan dengan makaroni dan sos cheese. Ulang balik . Pastikan lapisan atas ialah sos cheese.

Parut keju mozarella menutupi permukaan sos cheese. Tabur serbuk basil .

Bakar dengan suhu 180 selama 45 -50 minutes.

Bakar sehingga nampak sos cheese menggelegak dan permukaannya merah.

Hidangkan dengan sos chili.


Thursday, 11 April 2013

Nasi Briyani Kambing Pakistan


Assalamulaikum...

Kembali bersiaran setelah hampir sebulan tidak muncul dialam maya ini,huhuhu..bukan apanya sebenarnya sejak si bibik habis kontrak dan dia pun sudah pulang kekampungnya makanya merdekalah dia hendaknya, skrg ini semua kerja rumah terpaksa akak menanggung sendiri , sapu sampah atas bawah, kat dalam rumah kat luar rumah, cuci baju, sidai baju, seterika baju pastu nak masak pulakk, pastu nak pergi tempat kerja pulakk...aduhai  penatnya tuhan saja yg tahu... sementara menunggu bibik baru yg entah bila nak sampai, si agen ni pun satu mangkuk hayun, janji tak pernah nak betui.. mula2 janji katanya 2 minggu   tapi sampai sekarang pun tak dengar khabar berita....tentionnnn!!!!!
Hari ni teringin nak makan nasi briyani, tengah tention pun kena makan jugakkkann..teringin punya pasai makanya buatlah jugak, resepi nasi ni sudah lama duduk intai dlm internet tapi buatnya tidak kikiki...



Nasi Beriani Pakistan 
                                   Sumber: Azie Kitchen


Bahan bahan:
5 cawan beras basmathi (rendam & tos)
1 kg ayam, daging atau kambing (dg tulang, lagi sedap)
4 kuntum bunga lawang
2 inci kayu manis
8 buah pelaga
10 bunga cengkih
1 sb serbuk ketumbar
1 sb serbuk jintan manis
1 sb serbuk jintan putih
1 sk serbuk kunyit
3 bawang besar – potong dadu
5-6 buah tomato masak saiz besar – potong dadu (lagi banyak lagi sedap)
2 labu bawang putih – tumbuk
3 inci halia – tumbuk
1 ½ cawan yoghurt
2 bay leave
Minyak olive
4 biji telur – rebus, kupas & kelar
4 biji kentang kecil – kupas & rebus
½ cawan susu (optional)
Saffron & pewarna kuning


Hiasan
Bawang goreng
Daun ketumbar – hiris
4 biji cili hidup hijau - potong 1 inci
Daun mint
Badam & kismis, jika suka


Penyediaan Ayam:
Perap ayam dengan garam, separuh dari bawang putih dan halia yang dikisar serta serbuk kunyit, serbuk ketumbar, serbuk jintan putih dan jintan manis selama 1 jam.

Panaskan minyak, tumis rempah menumis, baki bawang putih dan halia kisar serta bawang besar sehingga naik bau. Saya masukkan juga daun pandan sebab suka wangian nya.

Masukkan ayam yang diperap dan kacau sehingga rata. Masukkan air sedikit sahaja jika menggunakan ayam tapi jika daging, air agak agak tenggelam daging supaya daging empuk. 

Satukan yoghurt dan buah tomato dan tuangkan ke dalam kuali, masak lagi sambil dikacau rata hingga naik minyak. Jangan sampai terlalu kering. Biar berkuah sedikit. Akhir sekali masukkan bay leave, garam dan gula. Sesuaikan rasa.

Tutup kuali dengan penutup dan masak menggunakan api perlahan sebelum ditutup api.




Penyediaan Nasi:
Basuh beras, rendam selama 20 minit dan ditos. Di dalam periuk berasingan, masukkan air, sedikit minyak, buah pelaga, cengkih, bay leave dan sedikit garam. Masak sehingga air mendidih.

Masukkan beras dan masak sehingga nasi hampir masak tetapi tidak 100% masak.

Tutup api dan tos lebihan air nasi di dalam bekas penapis sehingga kering.


Penyediaan Beriani:
Di dalam periuk lain, letak lapisan pertama iaitu nasi. Sudukan susu secara random ke atas nasi. Titiskan pewarna kuning atau ayakkan saffron dengan menggunakan penapis teh ke atas nasi.


Letakkan telur yang telah dikelar dan kentang rebus. Taburkan tomato potong dadu, bawang goreng, cili hijau potong 1 inci, daun ketumbar dan daun mint yang dihiris.

Letak pula lapisan kedua, iaitu ayam bersama sedikit kuahnya sehingga menutupi lapisan nasi. 

Lapisan ketiga, letak nasi sehingga menutupi lapisan daging tadi. Sudukan susu dan titis pewarna kuning.

Lapisan atas sekali ialah lapisan ayam. Tabur dengan bawang goreng, tomato, cili hijau dan daun ketumbar.

Masukkan periuk ke dalam rice cooker dan biarkan masak seketika. Boleh juga ditutup dengan aluminium foil dan dimasak menggunakan microvave atau dapur gas.

Keluarkan periuk dari rice cooker dan sendukkan nasi dan ayam ke dalam mangkuk lain dan digaul rata dengan perlahan lahan supaya nasi tidak patah.

Bolehlah dihidangkan dengan salad dan yoghurt. Taburkan daun ketumbar.


Saturday, 9 March 2013

Resepi Capati Lembut Dgn Kari Ayam Pakistan Special


RESEPI CHAPATI
sumber: http://fzmenu.blogspot.com/2011/10/cara-membuat-chapati.html

1 cawan tepung atta
garam secubit dua
air suam secukupnya
minyak untuk sebatikan doh. *lebihkurang 3 sudu besar*


CARA NAK BUAT CHAPATI:
Satukan tepung atta dengan garam dan air suam, gaul hingga jadi doh yang lembut.
Renjiskan sedikit demi sedikit minyak sampai doh jadi sempurna, agak licin dan dah tak brape melekat di jari.
Perapkan sekejap bawah mangkuk selama 10 - 15 minit.
Mula panaskan kuali leper*kuali kena betul2 panas semasa memasak chapati*
Bahagikan doh pada 8 bebola. Bulat2kan dan leperkan. Celup dua tiga kali dalam tepung attar semasa mencanai *agar tidak melekat di jari/penggelek.
Mulakan memasak chapati dengan api yang kecil.


APA AKAN JADI SEMASA MEMASAK CHAPATI?
Akan kelihatan gelembung2 selepas seminit dua dimasak.
Terbalikkan, biar kelihatan lagi gelembung2 seperti yang mula2 tadi.
Terbalikkan lagi (second round) kemudian tekan2 permukaan chapati dengan sodep... kita boleh nampak chapati pakat2 menggelembung naik.. :)
Terbalikkan yang sebelah lagi (final).
K dah siap, angkat dari kuali.
Chapati yang dah siap disapu dengan sedikit minyak sapi... waktu ni terbit aroma yang wangiii sesangat... :)
Terus mencanai chapati yang seterusnya hingga habis.
Sedia untuk dihidangkan dengan gulai ayam atau kuah sardin.. :))




Resepi Sambal Kentang
Bahan-bahan:
6 bj ubi kentang- dipotong bulat
2 sb cili kisar
2 ulas bwg putih-diketuk
1 cawan air panas
1 bj tomato segar- potong nipis
daun bawang/sup
sedikit garam

cara-cara: 
. panaskan minyak, tumis bawang putih hingga wangi
. masukkan cili kisar , kacau hingga pecah minyaknya.
. masukkan air panas dan kentang, ditutup tudung periuk.
. dikacau sekali sekala dan ditambah sedikit air hingga ubi kentang empuk..
. bila ubi sudah empuk dan kuahnya agak kering.
.masukkan garam dan perasa.
. masukkan tomato yg dihiris tadi.
. tutupkan api
. hiaskan dgn daun bawang/sup



Resepi Kari Ayam Pakistan Special

Bahan-bahan:
1 ekor ayam- potong 16
1 inci kulit kayu manis
5 bj buah pelaga
1 tangkai daun kari
3 bj bwg besar-hiris halus
5 bj putih - ditumbuk*
1 inci halia - ditumbuk*
2 bj tomato segar-hiris nipis
3 sb serbuk kari ayam
1 sb serbuk masala
1 sb serbuk cili 
1 sb serbuk kunyit
1 cawan yogurt
air panas secukupnya
garam/ kuib ayam 


Cara-cara:-
  • panaskan minyak, gorengkan ayam separuh masak- angkat ketepikan...
  • dengan menggunakan sedikit minyak yg sama, tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga dan daun kari hingga wangi.
  • masukkan semua bawang besar yg dihiris, bawang putih dan halia, kacau hingga bawang tadi kuning dan layu..
  • masukkan kesemua rempah-rempah tadi, tambah sedikit air, kacau hingga pecah minyaknya..
  • masukkan air panas utk kuah, kalau nak kuah banyak boleh tambahkan air lagi, biar sampai kuah mendidih..
  • masukkan ayam yg digoreng tadi, tomato yg dihiris dan juga yogurt..
  • biarkan mereneh sekejab, perasakan dgn garam  mengikut selera...
Selamat Mencuba...



Tuesday, 5 March 2013

Ikan Siakap 3 Rasa


Assalamualaikum...

Masakan hari ini Ikan Siakap Tiga Rasa, selalunya menggunakan  resepi sendiri tapi hari ini saja nak cuba resepi dari kawan2 kita kat blog masak2 ini,,memang tidak menghampakan,  tengok saja dah terliuqkan , ni belum lagi makan...sedappp....
Ikan ni akak tabur dgn sedikit tepung jagung dan garam kemudian digoreng garing, budak2 kat rumah ni pun suka makan dan ratah cam tu jer...

Siakap Tiga Rasa
Oleh:Naimah Md Ludin (FB Buku Resepi)

resepi:
Bahan A
1 ekor ikan siakap disiang bersih dan kelar2 badannya
serbuk kunyit n garam halus
minyak utk menggoreng

cara:
-gaul ikan dengan serbuk kunyit n garam halus
-panaskan minyak dan goreng sampai garing

Bahan B
1 senduk cili boh
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
5tangkai cili padi potong kecil2
1 labu bawang besar didadukan
1 biji tomato didadukan
2 ulas bawang putih hiris nipis
garam/gula
* 1 btg serai (boleh tmbah kalau suka)
minyak utk tumis (guna minyak goreng ikan tadi
*air (kalau pekat sgt)
cara:
-panaskan minyak..tumis bawang putih sampai kekuningan.
-masukkan cili boh dan masak sampai garing
-masukkan sos tomato,sos cili n sos tiram.kacau sebati
-masukkan timun dan bawang besar yang didadu.biar mddih
-masukkan cili padi,buah tomato dan nenas.perasakan garam dan gula
-kalau pekat sgt boleh tambah air
-masukkan ikan yg digoreng..balik2kan biar sebati sos dan ikan @ boleh terus siram atas ikan yg digoreng..sedia hidang




Sunday, 24 February 2013

Gulai Daging Burung Power


Assalamualaikum..
Hari ini akak nak masak gulai burung pulak, sudah lama benar akak tak makan gulai burung ni, bukannya apa , pasainya susah bebenor  nak dapat burung sekarang ini, hendak menembak burung pun ikut musim jugak, kira nasiblah kalau dapat.. biasanya pada hari minggu  en.suami dn kawan2nya akan pergi menembak burung, kemana-mana saja dia orang ni pergi menembak, didalam hutanlah, dalam ladang kelapa sawitlah, dlm sawah padi dan banyak tempat lagi yg dia orang sudah pergi, akak pun dah tak ingat, akak ni  teringin jugaklah nak mengikut tapi en.suami tak bagi ikut.....sedihhh sangattt...

Hari ini en. suami bernasib agak baik, dia mendapat seekor burung yang akak pun tak tahu apa nama burung ini, burung yang agak besar , alhamdulilah rezeki kami ,dapatlah akak sekeluarga menjamu selera utk malam ni... sebaik saja en. suami pulang membawa burung yang dia dapat tu,  akak terus menjalankan kerja2 memproses membuang bulu dan melayur burung.... adui banyaknya kerja nak kena buat ni, leceh betui.. satu2nya kerja yang paling akak tak suka nak buat... pastu mula pulak kerja memasak, pada pengalaman akak apa pun jenis daging burung haruslah direbus terlebih dahulu sebelum dimasak kerana biasanya daging burung ini  agak liat dan mengambil masa yang lama untuk memasaknya... bagi memudahkan kerja akak masak dalam pressure cooker, sungguh menjimatkan masa dan gerenti daging empuk punya...

Resepi Gulai Burung Power
Bahan:
1 ekor burung - dilayur
5 Bawang putih - di tumbuk
5 bawang merah - di tumbuk
2 inci halia - di tumbuk
1 sb lada hitam-ditumbuk
2 btg serai- ditumbuk
2 tangkai daun kari
1 inci Kulit Kayu Manis
3 biji Buah pelaga
1 kuntumBunga lawang
5 kuntum Bunga Cengkih
2 paket rempah kari ayam/daging
1/2 sb Serbuk Jintan Manis
1/2 sb Serbuk ketumbar
1/2 serbuk kunyit
1 helai Daun Pandan
4 biji Ubi Kentang
santan dari 1 bj kelapa
garam/gula

Cara:
1. Burung yang telah dilayur tadi, direndam sekejab dgn tepung gandum dan air limau nipis bagi menghilangkan bau hanyir,  kemudian dicuci bersih dan dipotong kecil. 
2. sedia periuk , masukkan sedikit air , sedikit halia dan 2 bj bwg putih yg diketuk, rebus terlebih dahulu sehingga daging itik  empuk dan ketepikan...
3. Bancuh rempah kari , serbuk jintan manis,serbuk jintan putih, serbuk ketumbar dan serbuk kunyit dengan sedikit cawan air.
4. Panaskan minyak tumis daun kari, daun pandan, bawang putih, halia, bawang merah, kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih  hingga naik wangi.
5.  Masukkan rempah2 tadi dan kacau hingga pecah minyak, kemudian masukkan lada hitam, serai , bawang besar yg ditumbuk halus dan  masukan sedikit air biar hingga  mendidih..
6.  masukkan daging burung yg telah direbus tadi dan ubi kentang yg dikerat dua,  biarkan kuah mendidih sebentar.
7. Masukkan santan dan kacau hingga sebati dan biar merenih hingga daging burung tadi benar-benar lembut.
8. perasa dengan garam dan gula secukup rasa.
 selamat  mencuba...


SuP Burung Merpati Berempah

Assalamualaikum...

Sup burung merpati ini akak buat untuk dinner malam ni, petang tadi en. suami menembak burung merpati liar yang sememangnya banyak dekat persekitaran  rumah akak ni, gemuk2 burung2 ni geram pulak akak tengok, burung ni cuma dapat 2 ekor aje,  alahai hendak dimasak apa sikit bebenor, setakat nak buat sup tu bolehlah,  ratah2 sikit utk malam ni ... resepi asal dari Chef Sabri..
Sebenarnya burung merpati ni banyak khasiatnya, banyak orang yang tak tahu diantaranya...

Khasiat Daging Burung Merpati
Sumber:http://melayukini.net

Cara nak menikmati daging burung ini boleh pelbagai mengikut kreativiti masing-masing. Nak buat barbecue atau buat gulai semua boleh. Tapi satu cara yang sangat-sangat digalakkan terutama bagi wanita ialah buat sup burung merpati.

Dikatakan amalan makan burung merpati yang jantan, dapat membantu mengubati penyakit-penyakit berikut:
penyakit lembik.
penyakit kebas-kebas badan.
penyakit lumpuh.

Menurut orang tua-tua dulu, amalan makan burung merpati betina pula ialah:
Menguatkan tenaga jimak
Dapat memanjangkan umur. InsyaAllah… apa pun kena ingat lah bahawa ajal dan maut nie ketentuan Ilahi…

Khasiat Sup Burung Merpati Untuk Wanita

Menurut ceritanya, arwah nenek che petua nie boleh dikatakan macam bidan kampung lah. Kebiasaannya kalau ada yang ada kemaslahan kesihatan tu terutamanya berkaitan sakit orang perempuan selalunya diaorang akan datang mendapatkan nasihat dan rawatan daripada arwah nenek.

Menurut ibu che petua, kalau ada gadis yang mengalami masalah selaput dara terkoyak, makanya nenek akan syorkan gadis tu makan sup burung merpati. Kalau korang nak tau kes-kes sedemikian memang ada berlaku terutama kepada anak dara yang terlalu aktif dengan sukan lasak atau contohnya tersadung masa naik basikal dan aktiviti yang seangkatan dengannya.

Untuk menilai tahap keberkesanannya pula, ibu che petua pun tak dapat beri jawapan dengan pasti. Katanya mungkin berminggu dan mungkin ada yang sampai sebulan dua. Cuma katanya orang yang mengalami masalah tu boleh merasai bahawa selaputnya daranya telah pulih kembali selepas mengamalkan makan sup burung merpati ini 2-3 kali seminggu.

Melayukini.net - Keberhasilan tentang sesuatu benda yang ktia usahakan adakalanya datang dengan cepat ataupun sebalik. Kita perlu snetiasa berusaha dan bertawakal di penghujungnya. Setiap apa yang kita lakukan adalah berdasarkan atas izin Allah SWT. Jadi selepas ini boleh mencari burung merpati untuk dijadikan sebagai satu makanan yang berkhasiat.


Resepi Sup Burung Merpati Berempah
penyediaan: 4 orang
Masa: 30 minit
Resepi Asal: Chef Sabri

Bahan:
4 ekor Burung merpati - di bersih dan di potong 4
4 liter Air
2 sudu Minyak masak ( Sudu Makan )
1 ulas Bawang putih - di hiris nipis
1/2 inci Halia - di mayang halus
1 ulas Bawang besar di potong dadu
1pkt serbuk perencah sup - Adabi
1 Sup bujut adabi
30g Lobak merah - di potong dadu
30 g celery - di buang kulit dan di potong dadu
20g Kismis
80g Ubi kentang
2 kuib serbuk perasa ayam
1 biji Air perahan limau nipis
Garam secukup rasa

Cara:
1. Bancuh serbuk perencah sup dengan sedikit air.
2. Panas periuk , kemudian masukan minyak , bawang putih, halia dan kacau hingga naik bau.
3. Masukan bancuh perencah sup dan kacau hingga pecah minyak
4. Masukan air, burung merpati dan bahan-bahan yang lain.
5. Biar hingga mendidik selama 20 - 30 minit.
6. Siap untuk di hidang hias dengan daun bawang dan bawang goreng.


Saturday, 23 February 2013

Roti Bakar Sambal Sardin ala-ala Pizza


Assalamulaikum...

Hari ini sarapan ala2 orang putih la pulak... Roti Bakar Sambal Sardin ala2 cam pizza gitu, sebenarnya orang putih tak makan sambal sardin, sambal sardin ni orang melayu yang makan..  sebelum ni akak bakar roti dlm oven, kali ini akak nk cuba bakar dalam alat pemanggang ajaib pulak, tak sangka sedap pulak jadinya,  roti jadi rangguh sedap pulak tuu, boleh masak panas2 lagi, lagi pun kerja kita jadi cepat dan mudah ...  tapi kena jaga2 yaa , gunakan  api yg paling pelahan semasa membakarnya, kalau tidak  nanti roti ini bisa jadi hangus ya ibu-ibu.....
Sambal sardin ini  baki semalam punya tak habis, pada mula tu akak ingat hendak buat inti daging, tapi sayang pulak kat sambal sardin  ni,  jadi akak panaskan balik sambal tu biar sedikit kering dan isi ikan sardin tu akak lenyekkan cam kita buat sandwish, jadi akak trylah bubuh tengok, rupa2nya bila dah jadi sedapp pulakk  eehhh....

Resepi Roti Bakar Sambal Sardin ala2 Pizza

Bahan-2
1 bungkus Roti Gardenia
1 bungkus sosej-dipanggang
1 mangkuk sambal tumis sardin
1/2 mangkuk mayonis
1/2 mangkuk sos cili
sedikit seaweed-digunting halus
Monzarella cheeze
 Cheeze slices

Cara-caranya:




1.  sosej dipanggang terlebih dahulu, kemudian dihiris serong dan nipis..








bahan-2 asas
1.  sambal tumis sardin
2. sosej
3. mayonis dan sos cili- digaul sekali






seaweed- digunting halus utk ditabur ( kalau tak letak pun tak apa)
ni saja akak nk letak pasai ada lagi baki2 en suami bawa balik dari korea  dulu...







akak guna pemanggang ajaib ni utk membakar.. mudah dan cepat.. ( kalau tak ada bakar dlm oven pun boleh..)





1.  mula2 sapu roti dgn sos majonis+sos cili..
2.  pastu letak sambal sardin, sapu rata..
3.  letak sedikit sosej..
4. tabur dgn cheeze..
5.  tutup alat pemanggang dan bakar sehingga cheeze cair..
6. buka dan tabur dgn seaweed, tutup dan bakar balik sebentar..
sedia dihidangkan.... sedap dimakan panas-panas....


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...